Augustus

Nederlandse Kampioenschappen op 20 en 21 augustus.

Op vrijdag 20 en zaterdag 21 augustus werden de NK touwtrekken bij de Veenseboys in Veenendaal gehouden. De Bisons hadden zich opgegeven voor de 600kg, 640kg, 680kg en de Jeugdklasse.

Het weer was prima, de ondergrond nodigde uit tot aanvallend touwtrekken, wat menig team opbrak, omdat dit veel kracht kostte.

Vrijdag trokken de Bisons in de 600kg klasse. Vijf teams hadden zich opgegeven voor deze klasse. Vanaf het begin van de wedstrijden draaide het team prima, maar hoefde niet tot het uiterste te gaan om de punten binnen te halen. Ze werden 1e in de poule. De halve finale werd getrokken tegen de Veenseboys. De Veenseboys probeerden het wel, maar de Bisons gaven geen krimp. Door naar de finale tegen Monnickendam, die in de halve finale van OKIA hadden gewonnen. Ook in de finale hadden de Bisons Monnickendam onder controle, al konden deze mannen nog een paar flinke klappen uitdelen. Maar de Bisons trokken soeverein de titel in de 600kg klasse binnen. Nederlands Kampioen, dus Goud in de 600kg klasse, een zeer welkome opsteker in deze Coronatijd.

Zaterdagmorgen was het de beurt aan de 640kg klasse. Twaalf teams zaten er in deze klasse. Vanaf het begin liep het erg zwaar. Zwaar bevochten winstpartijen wisselden zich af met een verliespartij of gelijkspel. Naarmate de wedstrijden vorderden, begon het wat beter te lopen. Door de nodige verliespunten was het tot op het laatst spannend of ze bij de eerste vier zouden komen.

Het lukte om bij de eerste vier te komen. In de halve finale troffen ze Heure, de andere halve finale was Eibergen tegen Lagerweij. Bisons wist niet van Heure te winnen en Eibergen won van Lagerweij. Dus de strijd om het Brons ging tussen de Bisons en Lagerweij. Beide ploegen hadden flink geleden, maar de Bisons wisten het Brons in de 640kg klasse naar zich toe te halen.

Vrij snel na deze klasse kon men zich opmaken voor de 680kg klasse, waar ook 12 teams in de poule zaten. Het werd een zware middag. Ondanks dat met name de ploegen die ’s morgens niet hadden getrokken in het voordeel waren, hield men toch lange tijd zicht op de vierde plaats in de poule. Het werd een close finish, maar het lukte niet om in deze klasse bij de eerste vier te komen. Een vijfde plaats in de poule.

Ook de Jeugd van de Bisons konden deze middag van start gaan. Het team bestond uit leden van de Bisons en Eibergen. Er zaten 6 teams in de poule. De mannen gingen vol goede moed en met plezier aan het touwtrekken. Naar later bleek was de top vier te weten; OKIA, Heure/Elshof, Streefkerk en Veenseboys een maatje te groot, maar de inzet van de Bisons leed er niet onder. Tegen Oele werd na een spannende strijd gelijk getrokken. Doordat Oele in de poulewedstrijden fors meer waarschuwingen had en Bisons niet één,  werden de Bisons vijfde in het klassement.