Zondag 8 april startte de zomercompetitie van Gewest Oost. TTV OKIA tekende voor de organisatie en het weer was goed.

De competitieopzet is vernieuwd, dit houdt in dat bij de senioren maar twee gewichtsklassen per competitiedag worden getrokken. De ene keer de 720kg en 640kg klasse, het toernooi erop wordt getrokken in de 680kg en 600 kg klasse. De Jeugd en damesklassen worden wel elke competitiedag gehouden. Tevens is de leeftijd bij de jeugd waarmee ze overgaan naar de senioren verlaagd van 19 naar 18 jaar.

Met deze andere opzet van de competitie hoopte men meer teams per klasse te krijgen en de Jeugd beter te laten doorstromen.

De eerste tekenen wijzen erop dat men hierin is geslaagd.

De Bisons hebben zich voor de competitie van 2018 ingeschreven met twee 720kg ploegen, twee 680kg ploegen, één 640kg ploeg één 600kg ploeg en één Jeugdploeg.

Vandaag stond de 720kg klasse en de 640kg klasse alsmede de Jeugd en Damesklasse op het programma.

In de 720kg klasse hadden zich zoveel teams opgegeven dat deze verdeeld werd over 2 poules.

In beide poules streden de Bisons voor wat ze waard waren, maar een plaats in de bovenste regionen zat er, zoals verwacht was, nog niet in. In de 720kgA klasse werd men 6e en in de 720kgB klasse werd men gedeeld 6e met Olden Eibergen.

In de 640kg klasse, met dit jaar maar liefst 10 teams, wist men toch wel verrassend een derde plaats te behalen. OKIA en TTV Eibergen waren een maatje te groot, van de overige teams werd, al ging het wel zwaar, gewonnen.

Het Jeugdteam dat een paar oudere teamleden zag overgaan naar de senioren en jongere jeugdleden gaat inpassen, presteerden naar behoren. Een zevende plaats in het dagklassement, maar als ze op deze voet verder trainen kunnen ze zeker nog een aantal plaatsen stijgen.

Zondag 22 april volgde het tweede competitie toernooi van Gewest Oost. We waren te gast bij TTV Vorden in Vorden. Vandaag was het de beurt aan de 680kg en de 600kg klasse. Evenals de Jeugd en de Dames.

Bij de Jeugd liep het prima. Het team klimt op naar de middenmoot. Met 15 punten een 5e plaats in het dagklassement.

De 680kg klasse was ook verdeeld in twee poules. Ook in deze zwaardere klasse konden de Bisons niet mee doen om de bovenste plaatsen. De 680kgA werd 6e en de 680kgB werd 7e in het dagklassement.

Het 600kg team, met vier overgekomen Jeugdleden in hun midden, deed het uitstekend. Ze werden gedeeld vierde in het dagklassement, samen met Oele. Dit team, een mix van jong en oud, ging onbevangen de strijd aan met alle tegenstanders.

Op vrijdag 20 april vonden in Beltrum de koningsspelen plaats en de Bisons hebben hier hun steentje aan bijgedragen. Maar liefst 51 kinderen hebben het onderdeel touwtrekken gekozen en hiermee kennis gemaakt met de touwtreksport.

Na een warming-up en rek- en strekoefeningen, was het tijd voor mooie potjes touwtrekken, tegen elkaar en tegen de begeleiders. Uiteraard trokken de kinderen hierbij aan het langste eind!